ACT

Wat is Acceptance and Commitment Therapie (ACT)

ACT is in 2004 ontwikkeld door 3 Amerikaanse psychologen en is een wettenschappelijk bewezen derde generatie gedragstherapievorm. 

ACT combineert 4 psychologiestromingen: positieve psychologie, boeddhistische psychologie, gedragstherapie en mindfulness.

De filosofie van ACT is dat vechten tegen het onvermijdelijke van het leven ten koste gaat van een waardevol leven. Het doel van ACT is een waardevol leven leiden.

Je leert controle loslaten door middel van verschillende werkzame technieken. Deze technieken bestaan uit zes ‘zuilen’.

  1. Acceptatie: je stelt je open voor negatieve emoties en pijnlijke gevoelens. Ze mogen er zijn zonder dat je er iets mee hoeft. Ieder mens krijgt vroeg of laat te maken met pijn, het gaat erom hoe je hier mee omgaat. Want wat er niet mag zijn dringt zich juist op.
  2. Cognitieve defusie: je doet een mentale stap achteruit en neemt je eigen gedachten minder serieus. Je bent niet je gedachten, gevoelens of gedrag. Je kunt iets anders doen dan je gedachten je ingeven.
  3. Mindfulness: in contact komen met het hier en nu. Wat mag zijn kan ook weer weggaan.
  4. Zelf als context: een andere en meer flexibele relatie met je zelf creëren.
  5. Waarden: ontdekken wat jij belangrijk vindt in het leven, wat jouw leven zinvol maakt.
  6. Toegewijde actie: de bereidheid om je gedrag stap voor stap te veranderen in de richting van je waarden.

De oefeningen en metaforen die bij deze zes zuilen horen, zorgen voor meer psychologische flexibiliteit. Gedachten en gevoelens worden gezien als toevallige producten van het brein die meer of minder serieus genomen kunnen worden. ACT zorgt voor een vrolijke, speelse levenshouding waarbij alle angst en pijn die bij het leven horen op de koop toe worden genomen.

In de laatste jaren is uit empirisch onderzoek gebleken dat ACT een effectieve behandelmethode is voor diverse psychische en lichamelijke processen.

Kort gezegd zorgt ACT er voor dat je niet steeds bezig bent met alle ongewenste gedachten, gevoelens en emoties als ongenode gasten te behandelen.

Heb je nog vragen voor mij?

Vul je naam en e-mailadres in, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op. Telefonisch ben ik te bereiken via: 06 – 13 50 55 99 (Whatsappen mag ook) en mijn mailadres is: info@nellietteweggemans.nl