Slapen/Slaapcoaching

Geschat wordt dat in Nederland ongeveer 20% van de mensen aan slapeloosheid lijdt. Bij mensen die hulp zoeken vanwege psychosociale klachten is dit percentage nog hoger. De gevolgen van slecht slapen zijn behoorlijk ingrijpend: vermoeidheid, concentratieverlies, prikkelbaarheid, somberheid, uitval op het werk en op sociaal vlak. Uiteindelijk kunnen deze klachten leiden tot depressie, burn-out en verslaving. 

Helaas zijn er nog weinig hulpverleners die uit de voeten kunnen met slaapproblematiek. 

Ik ga er in mijn begeleiding vanuit dat je slaapklachten worden veroorzaakt door piekeren over je slechte slapen.

De gangbare manier van behandelen is gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie (CGT). Uit onderzoek is gebleken dat slechts 40% van de mensen die met deze therapie behandeld zijn ook nog goed slaapt op de lange termijn. 

ACT Hulp bij Slapeloosheid

ACT heeft een aangetoonde meerwaarde bij de behandeling van slapeloosheid. Slapen is overgave en loslaten. Het staken van de strijd tegen de slapeloosheid leidt tot meer kalmte in brein en lichaam, waardoor de slaap dichterbij komt. Ook is een behandeling met ACT gericht op een waardevol leven in plaats van op de klacht slapeloosheid zelf. 

In feite is het vechten met je slapeloosheid vergelijkbaar met het touwtrekken met een monster. Je denkt dat je van de rand in het ravijn valt als je niet hard genoeg trekt/vecht. Maar hoe harder jij trekt, hoe harder het monster trekt.​

Time to ACT - Illustraties - ACT in Actie

Lost dit je slapeloosheid op? Ik weet uit ervaring van niet. Dus wat zou er gebeuren als je de strijd van je hoofd zou staken en het touw los zou laten? Het idee is hier dat het monster blijft schreeuwen, maar dat je er niet meer tegen hoeft te vechten. In plaats van het status quo dat ontstaat als beide partijen (mens en monster) maar hard genoeg trekken, staak je dit zinloze gevecht. Het monster blijft en zal ongetwijfeld als reactie nog harder gaan schreeuwen, aangezien je niet meer meegaat in zijn provocaties.

Toch is schreeuwen het enige wat het monster werkelijk kan. Hij staat aan de overkant van het ravijn. Als je stopt met touwtrekken, hoef je ook niet meer bang te zijn dat je in dat ravijn dondert. Dan kunnen we samen gaan kijken naar wat er tussen jou en goed slapen staat en hoe we er voor kunnen zorgen dat je weer lekker slaapt.  Want na verloop van tijd ga je merken dat het monster verveeld van je raakt en helemaal verdwijnt.

Slaap is het fundament van een goede gezondheid. Zonder goede slaap ga je vanzelf minder goed functioneren. Het heeft effect op je fysieke, mentale en emotionele gesteldheid.

Wat je nu al zelf kan doen is zorgen voor een rustige en fijne slaapomgeving. Donker genoeg met weinig geluid. Daarnaast helpt het om de dag goed af te bouwen. Een half uur voor het slapen gaan geen activiteiten meer. Dus ook geen vaatwasser uitruimen. Geen was opruimen. Maar hele rustige activiteiten. 

Vergeet niet dat wij mensen zijn geboren als ‘natuurlijke’ slapers. Maar soms lukt het even niet. Vaak is hier iets aan vooraf gegaan wat al lang weer voorbij is. Helaas is het slechte slapen gebleven. En dan kan hulp bij het terugvinden van je natuurlijke slaapvermogen van nut zijn. Ik heb al veel mensen mogen helpen. Mensen die al van alles geprobeerd hadden. Mensen waar de slaap hun leven beheerste. Zij gaan weer vol vertrouwen naar bed. Ze slapen omdat ze inzicht in slapen hebben gekregen en geleerd hebben wat ze wel en beter niet kunnen doen. Want goed slapen is een 24 uurs visie en begint eigenlijk al overdag. Want de invloeden van je dag lopen door in de nacht. En de gevolgen van een slechte nachtrust lopen door in de dag die er op volgt. En dat is wat veel mensen vergeten!

Gelukkig is er dus aan slapeloosheid en/of slecht slapen zeker wat te doen. En ik kan het weten want ook ik heb een periode gekend waarin ik slecht sliep. Dat is nu anders. Ik slaap weer goed en belangrijker, zonder pillen. En dat gun ik jou ook. Jij ook kunt gewoon weer lekker slapen, zodat je fit en vol energie opstaat en weer zin hebt in je dag

 

Heb je nog vragen voor mij?

Vul je naam en e-mailadres in, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op. Telefonisch ben ik te bereiken via: 06 – 13 50 55 99 (Whatsappen mag ook) en mijn mailadres is: info@nellietteweggemans.nl